måndag 11 februari 2013

Smarrigaste semlorna

Idag hade jag smarr på skolan. Det innebär att man fixar fikat till eftermiddagens seminarium. Dagen före fettisdagen kändes det självklart med just semlor.

I helgen bakade jag drygt 50 bullar o nu ikväll håller jag på med ytterligare 36 st. Det gick åt 35 st på skolan men imorgon har vi traditionsenligt semmelkalas hemma hos oss så det gäller att ladda upp :)

Har dessutom hittat ett toppenrecept på de godaste semlorna som dessutom är lätta o roliga att baka ut/rulla;

36 bullar
6 dl tjockismjölk (standard) + 3 msk mald kardemumma (värms som degvätska till 37 gr)
2 pkt jäst för söta degar
3 dl socker
2 ägg
300 gr extrasaltat smör klickas i
Lite salt

Tillsätt sedan vetemjöl, lite i taget. Ca 20 dl totalt. Knådas i maskin till en slät deg.

Jäs i bunke ca 45 min, rulla bullar, jäs ytterligare 45 min.

Pensla noga, in i ugnen ca 7-8 min (beroende på ugn o bullstorlek), 200 gr i varmluftsugn.

Ska skålla mandeln till mer massa, men den gör jag imorgon. Tycker att det är extra gott med ljummen mandelmassa i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar