torsdag 27 december 2012

DIY - vik en stjärna

Här kommer en beskrivning på hur du kan vika din egen stjärna, steg för steg. Lycka till!




Jag hade lite tapetrester hemma som jag vek med. Det är bra att ha ett inte alltför tunt papper, vanligt skrivarpapper funkar fint. Jag har gjort beskrivningen med tapet för att det är lättare att se då papperet har två olikfärgade sidor.

Klipp fyra remsor av vikt papper (som ni ser på bilden så är viket mot mig). 

Stjärnans storlek/bredd blir fyra gånger så stor/bred som varje remsa är. Längden på remsorna har jag inte riktigt blivit klok på ännu, men som på bilden, då jag klipper 3 cm breda remsor, klippte jag remsor som var ca 35 cm långa (x2 eftersom de är vikta). Det fungerar även att skarva remsorna "på mitten" (på bilden närmast mig).

Fläta dem i varandra.

Såhär ser det ut när du drar åt vikningen lite.

Vik sedan över en remsa i taget moturs.

Här syns det inte så tydligt, men när du viker över den fjärde remsan så ska du peta in den under den första för att låsa. Jag har petat in o igenom den på bilden, det är den som sticker fram uppe till höger.

Nu är det dags att börja vika uddarna. Vik bakåt/utåt.

Vik tillbaka samma remsa neråt/inåt (det du gör är att du förviker spetsen).

Ta sedan samma remsa som du nyss förvek o peta in under som på bilden ovan.

Dra remsan försiktigt hela vägen igenom. Tryck till lite så att du får en snygg spets.

Gör likadant som på förra bilden med varannan spets/udd o vänd, så att du får en stjärna som ser ut som bilden ovan.

Nu är det dags att göra likadant med de sista fyra uddarna (de på andra sidan). Förvik på samma sätt som tidigare o peta sedan in remsorna, på samma sätt som tidigare.

Nu är det dags att göra stjärnan tredimensionell. Det kan vara lite klurigt så kika noga på bilderna.

Vik framåt/utåt på alla fyra remsorna på båda sidorna (se bilden nedan hur det ser ut när även andra sidan är vikt).



Sedan är det dags att pilla in de förvikta remsorna. Var noga med vilken sida som är ut o under vilken man pillar in dem.

O såhär ser det ut när alla fyra är inpillade på båda sidorna. Då tar du bara o klipper av det överblivna remsorna, voila! o stjärnan är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar