lördag 13 oktober 2012

Modellbygge: ungdomsrum

I uppgiften ingick familjen med två vuxna o en 10-årig dotter, 75 kvm o 6 kvm balkong. Entré/trapphus i öst eller väst (mittlgh) samt husfasad i syd o norr.

Dotterns rum ville jag ha lite mer avskilt o lite mer privat med mindre fönster åt norr. Ändå ett större fönster som sticker ut, så att man kan klättra upp o sitta i fönstret om man vill.

Eftersom tillåten takhöjd var 3,5 meter, valde jag självklart att utnyttja den till fullo. På liten yta gör takhöjden mycket för upplevelsen av rymd. I tjejens rum valde jag att bygga ett loft så att hon får plats med ett stort skrivbord o en mindre soffa. Soffan är en mindre version av den i vardagsrummet, så att man vid större sällskap, kan lyfta ut den i vardagsrummet.

Stolen är min egen design, o även den är likadan som de vid matbordet, för kunna duka fint med likadana stolar, vid upp till 8 personer (jag har placerat en till vid mammans arbetsplats). Ja, jag vet att det är poppis med olika stolar, men det faller mig inte riktigt i smaken- jag gillar enhetlighet i form.

Jag har tovat en sittpuff/sten (de finns ju även i verkligheten o jag drömmer om en sådan). Stegen är portabel då alla garderober i lgh går upp till tak.

Tavlan vid soffhörnan är Lisa Rinnevuos o den med katten har Isa Form gjort. Tjejen har en egen tv på rummet som en extra lyx.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar