onsdag 7 september 2011

Binda sin egen brudbukett

Det var ju lixom givet att jag skulle göra min egen brudbukett. Kan själv.

Jag har nästan ingen erfarenhet alls av att binda buketter så som uppladdning så kollade jag en del på you tube-klipp om just bindning. På svenska finns inte så mycket men på danska fanns lite mer. Jag googlade en del o kände att, "det kan ju inte vara så svårt".

Det var det inte heller, inte eftersom mitt mål sällan är "perfekt". Jag tycker att det är roligare att jag gjort den själv än vad jag tycker att det är viktigt att den ser just "perfekt" ut. Det är vad som är perfekt för mig :)

Jag beställde blommor från grossist i Stockholm o min kära väninna o tärna Christin o hennes man, checkade in fyra spannar men härliga blommor på Arlanda dagen före bröllopet.

Det första momentet är att "skala skaften" på blommorna, ta bort alla blad o eventuella taggar man inte vill ha kvar. Förbered alla blommor först så att du kan jobba fritt sedan o testa dig fram.


Jag valde att binda med en enkel teknik som jag tror kallas kryssbindning. Man lägger helt enkelt blommorna riktade från ena sidan till den andra, i ett kryss från båda hållen. Sedan vrider man lite på buketten o fortsätter sedan att fylla på med blommer i kryss. Sedan vrider man lite till osv.

Ett tips är att hålla sig till ett ojämnt antal av samma färg på stora blommor som syns, i mitt fall rosorna.


För att få tärnebuketterna hyfsat lika så utgick jag även här från antalet rosor. Tre vita o tre rosa/bukett. I min brudbukett minns jag inte hur många det blev men jag tog fram fem först o sedan två i taget o fyllde på tills jag blev nöjd. Flyttade runt o bytte plats lite tills jag tyckte det såg bra ut.


Efter att jag gjort allt det roliga med att binda buketten (o fästa med blomstersnöre) tejpade Christin skaften (jag hade beställt blomsterbindningstejp i grönt från en internetsajt). Tärnebuketterna hade jag beställt vita sidenband till.


O såhär fin blev min bukett! Jag är väldigt nöjd. Förutom att jag tycker att den är vacker så luktade den fantastiskt gott. Min man sa förvånat att den verkligen luktade blommor :)

Jag valde vita o rosa rosor, fresia o liljekonvalj.


Till min bukett klippte jag ett band av spetsen jag hade i klänningen o fäste kring skaftet med pärlnålar.




2 kommentarer:

  1. Ni är så otroligt vackra, så otroligt vackra och underbara människor och jag tackar er evigt att få ta del av eran dag!

    Stor kram och massa kärlek till er!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bukett! Tack för tips och inspiration!! /Jenny

    SvaraRadera